27 augustus 2015

Oranje Fonds investeert in de Buzinezzclub

Bezoek Koningin Máxima aan Buzinezzclub Den Haag. Foto: Bart Homburg / Oranje Fonds ©

De Buzinezzclub begeleidt jongeren tot 27 jaar met een bijstandsuitkering. Middels een intensief trainingsprogramma biedt de Buzinezzclub jongeren de handvatten en vaardigheden om zelfstandig hun draai te vinden op de arbeidsmarkt; als werknemer of zelfstandig ondernemer. Ook jongeren die niet direct weten in welke branche zij verder willen, ontplooien zich sterk bij de Buzinezzclub en worden gestimuleerd om terug naar school te gaan of een baan te vinden die bij ze past. Door deel te nemen aan het Oranje Fonds Groeiprogramma kan de Buzinezzclub de succesvolle formule landelijk uitrollen met als doel jaarlijks gemiddeld duizend jongeren in 10 grote Nederlandse steden te begeleiden.

De Buzinezzclub
Al sinds 2009 timmert de Buzinezzclub aan de weg. Met inmiddels drie locaties nemen 280 jongeren jaarlijks deel aan het programma. Gemiddeld behaalt 60% van de jongeren succes waardoor zij definitief verlost zijn van een uitkering. Door deel te nemen aan het Oranje Fonds Groeiprogramma committeert de Buzinezzclub zich aan de doelstelling haar programma landelijk aan te bieden. In 2018 verwacht de Buzinezzclub landelijk 10 vestigingen draaiende te hebben.

Naast het Oranje Fonds wordt de Buzinezzclub ondermeer gesteund door ABN AMRO, de Start Foundation, Rabobank, Fonds 1818, Stichting Levi Lassen, Stichting Boschuysen en de gemeenten in de drie regio’s. Ook staat een dagelijks groeiend netwerk van professionals en ondernemers klaar om de jongeren op vrijwillige basis te ondersteunen als persoonlijke Coach. Het koppelen van jongeren aan een vrijwillige Coach uit het werkveld is een belangrijk aanvulling op het programma, op advies van het Oranje Fonds. In 2013 sloot de eerste Coach zich aan bij de Buzinezzclub. In 2015 is dit uitgegroeid tot ruim 150 Coaches die regelmatig ondersteuning bieden aan de jongeren.

Het Oranje Fonds
Het Groeiprogramma van het Oranje Fonds biedt succesvolle, regionale sociale start-ups de kans om de bedrijfsformule landelijk uit te voeren. Met een genereuze investering van ruim drie ton kan de Buzinezzclub gefaseerd en sterk doorgroeien. Het Oranje Fonds steunt jaarlijks ruim 7.500 sociale initiatieven in Nederland en het Caribische deel van het Koninkrijk. Het afgelopen jaar ondersteunde het met € 27,4 miljoen initiatieven die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten, minder eenzaam zijn, begrip krijgen voor elkaar en zich inzetten voor een ander. Het Oranje Fonds wordt o.a. gesteund door de Nationale Postcode Loterij, De Lotto en door Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn sinds de oprichting het beschermpaar van het Oranje Fonds.

Meer informatie over het Oranje Fonds kunt u vinden op: www.oranjefonds.nl of neem contact op met Rosanne Prinsen – Adviseur Pers en Publiciteit. Tel: 030 656 45 24.